İtalya’daki Yardım Kampanyalarında Şeffaflığa İlişkin Yeni Kurallar
İtalya’da sosyal medya ünlüleri de dahil olmak üzere ‘hayırseverlik’ kampanyaları yürütenlere şeffaflık sağlayan yeni kurallar getirildi.
Bugün Bakanlar Kurulu’nun kabul ettiği kararla, yardım kampanyalarından elde edilen gelirin ne kadarının nereye bağışlanacağının net bir şekilde açıklanması gerekecek.
İtalyan basınında yer alan haberlere göre şeffaflık kuralının ihlali nedeniyle 50 bin avroya kadar para cezası uygulanabilecek.
Usulsüzlüğün tekrarı halinde bir yıla kadar faaliyet durdurma yaptırımı uygulanacaktır.
Sosyal medya ünlülerini de kapsayan yasal düzenleme, ülkenin en ünlü ‘influencer’larından Chiara Ferragni hakkında dolandırıcılık suçlamasıyla soruşturma başlatılmasının ardından geldi.
Noel pastası skandalı
Instagram’da 30 milyona yakın takipçisi bulunan Ferragni’nin, bir Noel pastası üreticisiyle iş birliği yaparak yürüttüğü “bağış kampanyası” tüketiciler açısından yanıltıcı bulundu.
Ferragni ve Balocco markasının 2022 yılında yürüttüğü kampanyada Pandoro tipi Noel pastasının satışından elde edilen gelirin Torino’daki bir hastaneye bağışlanacağı izlenimi verildi.
Chiara Ferragni’nin tasarladığı ve kutularda satışa sunulan pastalar, sıradan alternatiflerinin 2,5 katı fiyatla satışa sunuldu.
Ancak yapılan incelemelerde firmanın kampanya başlamadan aylar önce hastaneye 50 bin euro bağışladığı, Ferragni imzalı pastaların satışından elde edilen gelirden bağışlara ayrı bir pay ayrılmadığı ortaya çıktı.
Ferragni’nin kampanyadan 1 milyon euro kazandığı tahmin ediliyor.
‘Pandoro skandalı’ olarak bilinen olayın ardından Rekabet ve Piyasa Kurumu, kampanyanın aldatıcı olduğu gerekçesiyle geçen ay Ferragni’ye 1 milyon euro, Balocco’ya ise 420 bin euro para cezası vermişti.
Milano Savcılığı da Ferragni ve Balocco hakkında dolandırıcılık soruşturması başlattı.
Noel pastası olayı, şöhretini ve servetini imajına borçlu olan sosyal medya fenomenlerinin, bu imajın zedelenmesi durumunda yaşayabileceği kaybı göstermesi nedeniyle uluslararası basında geniş yer buldu.
Yaşananları “iletişim hatası” olarak nitelendiren bir özür videosu yayınlayan Ferragni, bu hatanın telafisi için söz konusu hastaneye 1 milyon euro bağışta bulunduğunu duyurdu.
Ancak sosyal medya yıldızının yürüttüğü diğer kampanyalarda da benzer yanıltıcı bilgilerin verildiği iddiaları ortaya atıldı. Kariyerine moda blog yazarı olarak başlayıp multimilyoner bir girişimciye dönüşen Ferragni’nin iş birliği yaptığı sponsorlardan bazıları sözleşmelerini feshetme kararı aldı.
Başbakan Meloni de eleştirdi
Müzisyen eşi Fedez’le birlikte ülkenin en tanınmış çiftleri arasında yer alan Ferragni’nin, Başbakan Giorgia Meloni’nin de aralarında bulunduğu geniş tepkiler aldığı görüldü.
Geçtiğimiz ay partisinin bir etkinliğinde sahneden Ferragni’yi hedef alan Meloni, “insanları hayırsever olduklarına inandıracak şekilde kıyafet ve çanta sergileyerek tonlarca para kazanan ve pahalı pastaların tanıtımını yapan influencerları” eleştirdi.
Ferragni-Fedez çiftinin Meloni hükümetinin politikalarına yönelik eleştirileri nedeniyle özellikle sert bir şekilde hedef alındığını öne sürenler de var.
Muhalefetteki Demokrat Parti’nin lideri Elly Schlein şunları söyledi: “Ferragni bir hata yaparsa bedelini ödeyecek ama bu tartışma bana gerçeküstü görünüyor. Başbakanın doğrudan hedef alınması bu sağcıların her gün yeni bir düşman icat etmeleri gerektiğinin kanıtıdır. “Dikkatleri ülkeye yaptıkları kötülüklerden uzaklaştırmak için her zaman bir düşman buluyorlar” dedi.
Basında yer alan bu tartışmalar nedeniyle hükümetin hazırladığı yeni yasal düzenlemeye ‘Ferragni yasası’ da deniyor.
Chiara Ferragni bugün yeni yasal düzenlemeye ilişkin açıklama yaparak, “Hükümetin hukuki bir boşluğu hızla doldurmak istemesinden memnuniyet duyuyorum” dedi. Ferragni, yaşadığı deneyimin ardından “ticari girişimlerle birlikte yürütülen hayırseverlik faaliyetlerinin açık kurallarla düzenlenmesinin ne kadar önemli olduğunu anladığını” söyledi.